Robotik Kodlama

Robotik Kodlama
Ana Sayfa

İLGİNİZİ ÇEKEBİLECEK LİNKLER :

3 Mayıs 2021 Pazartesi

Arduino ile 2 x 16 LCD Display

 

Arduino ile 2 x 16 LCD Display



Neden Arduino ile LCD Arayüzüne İhtiyacımız Var?

Aklınıza gelmesi gereken ilk soru, neden LCD ile Arduino arasında arayüz oluşturmamız gerektiğidir? LCD'de farklı veri türlerini görüntülemek isteyen gömülü projelerde birçok uygulama vardır. Örneğin, sıcaklık, nem, basınç, ışık yoğunluğu, voltaj, akım ve diğerleri gibi farklı sensör verilerini görüntülemek için kullanılır. Dolayısıyla Arduino projesinde likit(sıvı) kristal ekranların kullanımı oldukça popüler ve yaygındır. 

2 x 16 LCD hakkında daha fazla bilgi edinmek isterseniz bu linke bakabilirsiniz.


Sıvı Kristal Ekran LCD-Liquid Crystal Display

Adından da anlaşılacağı gibi LCD'ler, metinleri, özel karakterleri ve sayıları görüntülemek için kullanılan elektronik cihazlardır. Bununla birlikte, resimleri LCD'lerde de görüntüleyebiliriz. Ancak sonuçlar grafik LCD'ler (GLCD'ler) ile karşılaştırılamayacaktır. GLCD'ler görüntüleri görüntülemek için kullanılır. LCD'lere geri dönersek, farklı boyutlarda ve özelliklerde mevcutturlar. Örneğin, 16 × 2, 20 × 2, 16 × 1 farklı boyutlar mevcuttur.

Çeşitleri

İki tip seri ve paralel LCD olarak gelirler. Seri tip, Arduino ile arayüz oluşturmak için UART modülü gibi seri iletişim kullanır Arduino ile arayüz oluşturmak, paralel LCD'lere göre daha kolaydır. Ama pahalıdırlar. Buna karşılık, paralel LCD'ler, örneğin Hitachi HD44780, istisnai olarak kullanılır ve Arduino ile arayüzleme, Arduino'nun dijital I / O pinleri kullanılarak yapılır. Örneğin, Hitachi HD44780 tipi 16 × 2 LCD, 4-8 veri hattı ve ekranın birkaç kontrol pini kullanılarak Arduino ile arayüzlenebilir. Bu eğitimde, yalnızca 16 × 2 paralel LCD kullanacağız. Çünkü Arduino topluluğu ve gömülü uygulama geliştiricileri arasında en popüler seçimdir.

16 × 2 LCD Giriş

16 x 2 LCD'de on altı sütun ve iki sıra vardır. Bu, satır başına on altı karakter görüntüleyebileceği ve bu tür iki satıra sahip olduğu anlamına gelir. Benzer şekilde, 20 × 4 LCD'de dört sıra ve 20 sütun vardır. Bu, satır başına 20 karakter görüntüleyebileceği anlamına gelir.

Pin bağlantıları

Şema, 16 × 2 ekranın pin konfigürasyonunu göstermektedir. On altı pimi vardır.



D0 - D7: 7-14 numaralı pin, LCD üzerinde görüntülemek istediğiniz Arduino'dan veri göndermek için kullanılan veri yolu hatlarıdır. Bu 8 veri hattıyla, veriler ya 8 bit formatında ya da 4 bit formatında aktarılabilir. 4 bit formatında, Arduino'dan LCD'ye veri göndermek için yalnızca üstteki dört bit (D4-D7) kullanılır. Tam bayt, iki ardışık iletimde iletilir. Arduino'nun GPIO pinlerini kaydetmek için 4 bitlik bir format kullanılır. Çünkü veri aktarımı için Arduino'nun daha az GPIO pini gerekecektir.

Kontrast Seçimi (VEE): Pin3, 3 pin potansiyometre ile güç ve toprağa bağlanacaktır. 16X2 LCD ışığına göre PİKSELLERİN kontrastını kontrol etmeye yardımcı olacaktır. Işık kontrastını ayarlamak için 10K ohm değişken direnç VEE pinine bağlanır. Değişken direnç bir tarafı 5 volt ile diğer tarafı toprağa bağlanır. Üçüncü terminal VEE pini ile bağlanır.

RS: Bu pin, kayıt seçme pini olarak bilinir. Komut / veri kaydının değiştirilmesine yardımcı olur.

R / W: Pin5'teki sinyal, LCD'den okuyup okumayacağına veya üzerine yazacağına karar verecektir.

TR: Etkinleştirme pini, talimatın veri pinlerinden ve başka bir komut pininden LCD'ye aktarılmasına yardımcı olacaktır. İç kayıtlara izin görevi görür.

VSS: Ortak gerekçeler için topraklama pimi.

VDD: Güç pini, 16X2 LCD'ye voltaj girişi için kullanacaktır.

Arduino'da, bu veri hatlarını ve kontrol kayıtlarını kontrol etme konusunda endişelenmemize gerek yok. Çünkü Arduino zengin kütüphane kaynakları sağlar. LCD kütüphanesi , kurduğumuzda varsayılan olarak Arduino IDE ile birlikte gelir .

16 × 2 LCD Arayüz Şeması Diyagramı

Bu resim 16 × 2 LCD ile Arduino'nun bağlantı şemasını göstermektedir.



Bağlantıları yukarıdaki şemaya göre okumak zorunda kalırsanız Arduino ile 16 × 2 LCD arasındaki bağlantılar için bu tabloyu kontrol edebilirsiniz.

16X2 LCDArduino
D4 - D79, 10, 11, 12
E7
RS4
VEEPOT (Orta Ayak)
VSSZemin
VDD+ 5V
D ++ 5V
D-Zemin

Arduino 16 × 2 LCD Kütüphanesi 

Bu bölümde, Arduino IDE'de bulunan farklı LCD kontrol rutinlerini tartışacağız. En önemlisi, aynı kitaplık işlevi 16 × 1, 16 × 2, 20 × 1, 20 × 4 gibi tüm paralel LCD türleri için kullanılır. 

Öncelikle bir başlık dosyası eklemeliyiz. Bu başlık dosyası, ekranı kontrol etmek için kullanılan prototipleri ve işlev tanımlarını içerir. 

#include <LiquidCrystal.h>

LCD Bağlantıları Beyanı 

İkinci en önemli şey ise LCD ile bağlanan Arduino pinlerinin beyanıdır. Bağlantıları tanımlamak için bu satırı kullanıyoruz. Bu satır bir "LiquidCrystal" nesnesi yarattı ve "lcd", LCD fonksiyonlarını çağırmak için kullanacağımız nesnenin bir adıdır. Ayrıca başka bir isim de kullanabilirsiniz.  

LiquidCrystal lcd(rs, en, d4, d5, d6, d7).

Diyelim ki LCD yerine başka bir isim kullanmak istiyoruz, bunu şu şekilde tanımlayabiliriz:

LiquidCrystal myname(rs, en, d4, d5, d6, d7);

Ama şimdi herkesi çağırmak için bu adı myname.print (), myname.begin () vb. Gibi kullanacaksınız. 

Buradaki ilk argüman, LCD'nin RS pininin Arduino piniyle bağlantısını tanımlar, ikinci argüman EN pinidir, vb. Bir örnek alalım. Bu örnekte öncelikle Arduino'nun her dijital pinine bir isim veriyoruz. Kodun okunmasını ve anlaşılmasını kolaylaştıracaktır. 

const int rs = 12, en = 11, d4 = 5, d5 = 4, d6 = 3, d7 = 2;

Bu beyana göre, LCD'nin RS pinini dijital pin 12'ye, En'den 11'e vb. Bağlamalısınız. 

LiquidCrystal lcd(rs, en, d4, d5, d6, d7);

LCD Boyutu 

Şimdiye kadar LCD bağlantısını tanımladık ve kütüphanesini dahil ettik. Bundan sonra LCD'nin boyutunu tanımlamalıyız. Bu lcd.begin () rutini, bir LCD'nin boyutunu tanımlamak için kullanılır. Bu fonksiyonun ilk argümanı bir dizi satırdır ve ikinci argüman bir dizi sütundur. Örneğin, bu satır boyutu 16 sütun ve 2 satır olarak bildirir. Bu 16 × 2 boyut anlamına gelir. 

lcd.begin(16, 2);

Benzer şekilde kullanmak istediğimiz ekrana göre boyutu belirleyebiliriz. 

Şimdi metni yazdırmak için basit bir 16 × 2 LCD programı görelim. Bu program, aşağıdaki şekilde gösterildiği gibi "ABC" yazar. 

#include <LiquidCrystal.h>
const int rs = 12, en = 11, d4 = 5, d5 = 4, d6 = 3, d7 = 2;
LiquidCrystal lcd(rs, en, d4, d5, d6, d7);
void setup() 
{
  lcd.begin(16, 2);
  lcd.print("ABC");
}

void loop()
{
  // put your main code here, to run repeatedly:

}
Arduino Hello Word Programı ile LCD Arayüz

Beklendiği gibi yukarıdaki kod "ABC" yi gösterir. Lcd.print () işlevi veri göndermek için kullanılır. Bu kodda dikkat edilmesi gereken en önemli şey, görüntülenen metnin konumudur. Şekilde de görebileceğiniz gibi LCD'nin ilk konumundan ilk satır ve ilk sütundan (0,0) gibi metin yazdırmaya başlar. Temel olarak, lcd.print (), LCD'nin mevcut imleç konumundan itibaren metni görüntülemeye başlar. Şimdi imleç konumunun nasıl kontrol edileceğini ve ayarlanacağını anlayalım.

LCD İmleç Ayarı

Bildiğiniz gibi 16 × 2 LCD'de 16 sütun ve iki sıra vardır. Bir konum yalnızca bir ASCII karakteri görüntüleyebilir. Ayrıca, bir konum bir satır ve bir sütundan oluşur. Örneğin, (0,0) ilk satır ve ilk sütun, (0,1) ilk satır ve ikinci sütun ve benzer şekilde (1,0) ikinci satır ve ilk sütun anlamına gelir. Bu resim, 16 × 2 LCD'nin satır ve sütunlarına göre her bir konumun konumunu gösterir.

16x2 LCD İmleç Konumu

Şimdi aklınıza gelmesi gereken soru, lcd.print () kullanarak ASCII karakterlerini belirli bir konumda nasıl görüntüleyeceğinizdir. Neyse ki, Arduino ile bu çok kolay. Lcd.setCursor () işlevi kullanılarak imleç konumu kontrol edilerek yapılabilir.

lcd.setCursor () işlevi, karakteri veya metni görüntülemek istediğimiz konumu ayarlamak için kullanılır. Bu fonksiyonun ilk argümanı bir sütun numarasıdır ve ikinci argüman satır numarasıdır. Örneğin, bu satır Arduino'nun imleç konumunu ikinci satıra ve ilk sütuna ayarlar. Çünkü satırların ve sütunların sayılması sıfırdan başlar.  

lcd.setCursor(0, 0); //set cursor to first column and first row
lcd.setCursor(15,0); //set cursor to 16th column and 2nd row
lcd.setCursor(0, 1); //set cursor to first column and 2nd row
lcd.setCursor(15, 1); //set cursor to 16th column and 2nd row

Şimdi Arduino ile LCD imleç pozisyon kontrolünü daha net anlamak için örneklere bakalım.

void loop()
{
  lcd.setCursor(6, 1);
  lcd.print(“ABC”);
}

Bu kod, çıktıyı bu şekilde gösterildiği gibi sağlar. 2. satır ve 7. sütun konumundan başlayarak “ABC” gösterir.

LCD imleç pozisyon kontrol örneği arduino

Bu kodda dikkat edilmesi gereken bir diğer önemli özellik, LCD imleç konumunun, mevcut konumdaki karakteri görüntüledikten sonra otomatik olarak sonraki konuma hareket etmesidir. Yukarıdaki kodda, imleç konumunu (1,6) olarak ayarladık, ancak aynı zamanda bir sonraki konumda 'B' ve 'C' gibi sonraki karakterleri de görüntüler.

İmleç Konumunu Görselleştirin

Arduino kütüphanesi ayrıca curson konumunu görselleştirmek için işlev sağlar. Bu kod, gelişmiş imleç konumunu alt çizgi sembolüyle görselleştirir.

void loop()
{
  lcd.setCursor(6, 1);
  lcd.print(“ABC”);
  lcd.cursor(); // this turns on cursor position by displaying underscore
}

Yukarıdakinin çıktısı şu şekilde olacaktır:

Arduino'da LCD imleç pozisyon göstergesi

Bu otomatik imleç artışı çok kullanışlıdır. Çünkü Arduino ile imleç konumunu tekrar tekrar ayarlamak zorunda değiliz. Arduino otomatik olarak bir sonraki pozisyondaki metni gösterecektir. 

Arduino 16 × 2 LCD Arayüz Örneği

Yukarıdaki devre şemasında gösterildiği gibi, bu devre LCD'nin ilk satırında “BILAL MALIK” ve LCD'nin ikinci satırında “mikrodenetleyiciler” ibaresini gösterecektir. Yukarıdaki şemada da gösterilmiştir, Arduino UNO R3'ün 9-12 numaralı pinleri LCD ile bağlıdır. Bu pin numaralarını Arduino ya Arduino'nun hangi pininin hangi LCD pinine bağlı olduğunu söyleyen LCD kütüphane fonksiyonları argümanlarına yazmanız yeterlidir. LCD'de gösterilen yukarıdaki metni görüntüleyen kod aşağıda verilmiştir.

Arduino Kroki

// It inculde Liquid crystal display library in your code
 #include <LiquidCrystal.h>
 // This function assigns Arduino microcontroller about connection of LCD with Arduino. Pins should be connected in following manner :
 // LiquidCrystal(RS, EN, D4, D5, D6, D7)
 LiquidCrystal lcd(4, 7, 9, 10, 11, 12);

void setup()
{
 // following function set up the LCD columns and rows:
 lcd.begin(16, 2);
 }

void loop() {
 lcd.setCursor(0,0); // set the cursor position
 lcd.print("BILAL MALIK"); //print the string on cursor position
 lcd.setCursor(0,1);
 lcd.print("Microcontrollers");
 lcd.noDisplay(); // No display on LCD for 500ms
 delay(500);
 lcd.display();
 delay(500);
 }


Arduino kullanarak 16 × 2 LCD'de Metin Kaydırma

Son bölümde, Arduino'yu kullanarak LCD'de basit metin görüntülemeyi öğrendik. Şimdi bazı gelişmiş örneklere geçelim. Bu bölümde, LCD'de kayan metin örneklerini tartışacağız. Bu, metni sola ve sağa doğru hareket ettirmek anlamına gelir. 

Arduino LCD kütüphanesi, LCD'deki metni kaydırmak için kullanılan iki işlevi destekler. Bunlar rutinlerdir: 

  • lcd.scrollDisplayLeft ();
  • lcd.scrollDisplayRight ();

Adından da anlaşılacağı gibi lcd.scrollDisplayRight (); metni geçerli metin konumundan sağa doğru bir imleç konumu ve lcd.scrollDisplayLeft (); metni bir imleç sola doğru hareket ettirir. 

Örneğin, bu resimde LCD 6. sütunda ve 1. satır konumunda “Micro Lab” metnini gösterir.

Arduino kullanarak LCD Örneğinde Metin Kaydırma

Şimdi, lcd.scrollDisplayLeft (); kodun içindeki işlev, metni bir konum sola hareket ettirecek ve çıktı şöyle görünecektir: 

LCD'de kaydırma metni sola kaydırma örneği

Benzer şekilde, lcd.scrollDisplayRight () 'ı çağırırsak, metni bir konum sağa hareket ettirecek ve çıktı şöyle görünecektir: 

Bağlantı Şeması 

Bu şematik diyagrama göre Arduino ve 16 × 2 LCD ile bağlantı kurun: 

Arduin Schematic Diagam kullanarak LCD'de metin kaydırma

Hareketli Metin Arduino Kodu

Bu kodu Arduino IDE'ye yükleyin.

#include<LiquidCrystal.h>
LiquidCrystal lcd(12,11,5,4,3,2);
void setup() {
  lcd.begin(16,2);
  lcd.setCursor(5, 0);
  lcd.print("Micro Lab");
}

void loop() 
{  
  for(int i=0; i<5; i++)
  {
    lcd.scrollDisplayLeft();
    delay(600);
  }
  for(int i=0; i<5; i++)
 {
    lcd.scrollDisplayRight();
    delay(600);
  }

}

Kodun çıktısı şu şekilde olacaktır: 

Arduino simülasyonunu kullanarak LCD Örneği üzerinde kayan metin

Bu kod, loop () işlevi içindeki LCD kaydırma bölümü haricinde son örneğe oldukça benzer. 

İlk olarak, imleç ayarlama rutinini kullanarak imleç konumunu konuma (5,0) ayarladık.

  lcd.setCursor(5, 0);

Bundan sonra, mevcut imleç konumuna "Micro Lab" metnini yazdırır. 

  lcd.print("Micro Lab");

Bildiğiniz gibi Arduino'nun sola veya sağa kaydırma fonksiyonu dediğimizde metni bir sıra sola veya sağa hareket ettireceklerdir. Bu nedenle, bu işlevleri birden çok kez çağırmak için bir döngü kullandık. 

İlk olarak, 5 kez döngü yinelemesi kullanarak lcd.scrollDisplayLeft () 'i 5 kez çağırıyoruz. Bu nedenle, metni 5 konum için sola doğru hareket ettirir. 

 for(int i=0; i<5; i++)
{
    lcd.scrollDisplayLeft();
    delay(600);
  }

Bundan sonra, 5 kez döngü yinelemesini kullanarak lcd.scrollDisplayRight () 'ı 5 kez çağırıyoruz. Bu nedenle metni 5 pozisyon için sağa doğru hareket ettirir.

for(int i=0; i<5; i++)
{
    lcd.scrollDisplayRight();
    delay(600);
  }

Arduino kullanarak 16 × 2 LCD LCD'de Özel Karakterlerin Görüntülenmesi

Bu bölümde, Arduino'yu kullanarak özel karakterler oluşturmayı ve LCD'de özel karakterleri görüntülemeyi öğreneceğiz. Özel karakterler oluşturmak, standart ASCII karakter setinde bulunmayan herhangi bir sembolü LCD'de görüntülemek istediğimizde kullanışlıdır.

Özel Karakterleri saklamak için LCD Hafıza

Bildiğiniz gibi 16 × 2 LCD, HD44780 denetleyiciye dayanıyor. Bu denetleyicinin bir butil-in karakter oluşturma rasgele erişim belleği vardır. CGRAM, kullanıcı tanımlı sembolleri veya karakterleri görüntülemek için kullanılır. Yalnızca 64 bayt CGRAM mevcuttur. Bu, sınırlı bellek nedeniyle, bu bellekte sınırlı sayıda özel karakter depolayabileceğimiz anlamına gelir. 

Örneğin, her konum için 5 × 8 piksellik 16 × 2 LCD, yalnızca 8 özel karakter saklanabilir ve benzer şekilde 5 × 10 piksel, tip için yalnızca dört tanesi saklanabilir. Ama yine de bu yeterli hafıza. Çünkü genellikle sadece batarya gibi 1-2 kullanıcı tanımlı karaktere ihtiyacımız var. Ses, kilit, zil sembolü vb.

Özel Karakter Üretimi

16 × 2 LCD'deki her konum 5 × 8 pikselden oluşur. Bu nedenle, özel desenler oluşturmak için, görüntülemek istediğimiz karaktere göre ayrı noktaları açmalı ve kapatmalıyız.

Özel karakter için LCD 5x8 Piksel

Özel sembol kalıpları oluşturmak için bu bağlantıda bulunan bir uygulamayı kullanabiliriz 

Yukarıdaki bağlantıya gidin ve 5 × 8 piksel ızgarasından belirli pikselleri ayarlayarak veya temizleyerek herhangi bir kullanıcı tanımlı karakteri oluşturun. Diyelim ki bir zil ikonu yapmak istiyoruz. Bu resme göre piksel seçin ve model kodunun üretileceğini göreceksiniz. 

Arduino ile Bell Icon LCD için özel desen

Benzer şekilde, istediğiniz kadar kullanıcı tanımlı karakter oluşturabilirsiniz. Ancak sınırlı CGRAM nedeniyle, bellekte yalnızca 8 saklanabilir. 

Özel karakterleri görüntülemek için önce her karakter için kod oluşturmalı ve daha sonra bu değeri 16 × 2 LCD CGROM'a kaydetmeliyiz. Özel oluşturduğumuz karakterleri CGRAM içinde saklayabilir ve LCD'de görüntülemek için yükleyebiliriz.

Karakterin Arduino ile CGRAM İçinde Saklanması

Bu kalıpları CGRAM içinde saklamak için Arduino IDE bir createChar () işlevi sağlar. Bu işlevin girdi argümanı bir örüntü (bayt dizisi) ve bir adrestir. Adres 0-7 arasında olacaktır. Örneğin, bir zil simgesi için bir desen oluşturduk.

byte bel[] = {
  B00100,
  B01110,
  B01110,
  B01110,
  B01110,
  B11111,
  B00000,
  B00100
};

Bunu saklamak için lcd.Create () fonksiyonunu böyle adlandırıyoruz 

lcd.createChar(0, bell);

Kullanıcı tanımlı karakter çanını CGRAM'da '0' konumunda saklayacaktır. Şimdi bu mektubu LCD'ye yazmak istiyorsanız, lcd.Write () 'i şu şekilde kullanabilirsiniz:

lcd.Write(byte(0));

Burada dikkat edilmesi gereken önemli nokta, karakteri lcd.Create () 'in yazdığı yerden okuduğumuzdur. 

Özel Karakter Üretimi Arduino Kodu

Bu kodu Arduino'ya yükleyin. Kilit, ses, kalp ve zil gibi kullanıcı tanımlı sembolleri 16 × 2 LCD ekran üzerinde gösterir.

#include<LiquidCrystal.h>
LiquidCrystal lcd(12,11,5,4,3,2);
byte lock[8] = { 
0b01110,
0b10001,
0b10001,
0b11111,
0b11011,
0b11011,
0b11111,
0b00000,};
byte sound[8] = {
0b00001,
0b00011,
0b00101,
0b01001,
0b01001,
0b01011,
0b11011,
0b11000} ; 
byte speaker[8] = {0b00001,
0b00011,
0b01111,
0b01111,
0b01111,
0b00011,
0b00001,
0b00000,}; 
byte heart[8] = {0b00000,
0b01010,
0b11111,
0b11111,
0b01110,
0b00100,
0b00000,
0b00000 }; 
void setup() {
  lcd.clear();
  lcd.begin(16,2);
  lcd.createChar(0,lock);
  lcd.setCursor(0,0);
  lcd.write(byte(0));
  delay(600);
  lcd.createChar(1,sound);
  lcd.setCursor(4,0);
  lcd.write(byte(1));
  delay(600);
  lcd.createChar(2,speaker);
  lcd.setCursor(8,0);
  lcd.write(byte(2));
  delay(600);
  lcd.createChar(3,heart);
  lcd.setCursor(12,0);
  lcd.write(byte(3));
  // put your setup code here, to run once:

}

void loop() {
  // put your main code here, to run repeatedly:

}

Bu kodun çıktısı şöyle görünecektir:

Arduino Örneğini kullanarak LCD'de özel karakterlerin görüntülenmesi

Arduino kullanarak 16 × 2 LCD üzerine Seri Veri yazın

Arduino ile bu LCD arayüz örneği, Arduino seri monitöründen seri verilerin doğrudan 16 × 2 LCD üzerine nasıl yazılacağını gösterir.

#include<LiquidCrystal.h>
LiquidCrystal lcd(12,11,5,4,3,2);
byte ch;
int col=0;
int row=0;
void setup() {
  Serial.begin(9600);
  lcd.begin(16,2);
  lcd.clear();
  // put your setup code here, to run once:

}

void loop() {
  if(Serial.available()){
    char ch=Serial.read();
    Serial.write(ch);
    Serial.println();
    lcd.setCursor(col,row);
    lcd.write(ch);
    col++;
  
  if(col>15){
    row++;
    col=0;
    lcd.write(ch);
  }
  // put your main code here, to run repeatedly:

}
if(ch=='*' ||row==1&&col>=15){
  lcd.clear();
  col=0;
  row=0;
}
}

Yukarıdaki kod, seri iletişim bölümü haricinde önceki örneklere benzer şekilde çalışır. Burada, Arduino'nun UART iletişimi, bir kullanıcıdan bir seri terminal aracılığıyla karakterleri almak için kullanılır. LCD'de görüntülemek istediğiniz karakteri LCD'ye göndermek için Arduino'nun bir seri terminalini kullanabilirsiniz. 


Sıvı kristal ekran, gömülü sistemler ve dijital elektronik projelerinde birçok uygulamaya sahiptir. Mühendislik öğrencileri projelerinde çeşitli parametreleri görüntülemek için LCD'ler kullandılar. Gömülü sistem projeleri hakkında birçok makale yayınladım. Tüm bu projelerde sıcaklık, analog akım, analog voltaj, nem, ışık yoğunluğu, nem ve güneş paneli parametreleri gibi çeşitli fiziksel parametreleri görüntülemek için sıvı kristal ekran kullandım. Tüm bu projelerde bu parametreleri görüntülemek için LCD kullandım.

ANA SAYFAYA DÖN

Bahadır ÖZGEN
Electronic Robotic Coding Research and Development 1975 - ∞
Learn Forever
If you want, let's learn together...
https://roboticcode2020.blogspot.com/
bahadirozgen1975@gmail.com
facebook    robotic.code
instagram    @roboticcode


Sayfalarımı ziyaret ettiğiniz için teşekkür ederim.Bu sitede mevcut olan içerikler kendi oluşturduğum projeler yazı,resim ve videolardan oluşmaktadır.İçerik oluşturmak çok uzun sürdüğü için bazı projelerde yurtdışı kaynaklardan faydalandım.Buradaki amacım ticari değildir.Kaynağı belli olan ve bizim kaynağına ulaşabildiğimiz materyal (yazı, fotoğraf, resim, video v.b.) için ilgili konularda fotoğraflarda logo varsa v.b. not olarak gösterilecektir.Sitemizde yayınlanan tüm içerik, bizim tarafımızdan ve internet üzerinden youtube, facebook ve blog gibi paylaşıma sunulmuş kaynak sitelerden alındığı için, sitemiz yasal yükümlülüğe tabi tutulamaz. Sitemizde telif haklarının size ait olduğu bir içerik varsa ve bunu kaldırmamızı isterseniz, iletişim sayfamızdan bizimle iletişime geçtiğiniz takdirde içerik yayından kaldırılacaktır.Bu konu ve modüller ile uğraşarak, ileride çok güzel makine ve elektronik aletler yapabilirsiniz.


2 Mayıs 2021 Pazar

Arduino UNO R3 kullanarak analog voltaj okuma

 

Arduino UNO R3 kullanarak analog voltaj okuma


Arduino UNO R3 kullanarak analog voltaj okuma, Bu yazıda Arduino UNO R3'ün analogdan dijitale dönüştürücü kanallarının nasıl kullanılacağını tartıştım? Bu kartı kullanarak analog voltaj nasıl okunur? Bu kanallar analog dünya ile nasıl iletişim kurar? Arduino, analog değerleri anlamayan küçük bir mikro bilgisayar sistemidir. Her mikrobilgisayar sistemi, 0'lar ve 1'ler şeklinde dijital ikili sayılarla ilgilenir. Dolayısıyla Arduino, analogdan dijitale dönüştürücüler kullanılmadan analog değerleri anlayamaz. Birçok mikrodenetleyici, dahili analogdan dijitale dönüştürücülere sahiptir. Arduino UNO R3 ayrıca beş adet dahili analogdan dijitale dönüştürücü kanala sahiptir. Bu, beş analog voltaj değerini okuyabileceği veya beş analog çıkış sensörü ile arayüz oluşturabileceği anlamına gelir.

Analogdan dijitale dönüştürücülerin gömülü sistemde uygulanması:

Gömülü sistem dünyasında muazzam ADC uygulamaları vardır. Ev aletlerinizde, analogdan dijitale dönüştürücüler kullanan birçok gömülü sistem uygulaması vardır. Örneğin, fırında sıcaklık sensörü, sıcaklığı ölçmek için kullanılır. Sıcaklık sensörü analog voltaj şeklinde çıkış verir. Bu nedenle, mikrodenetleyiciyle sıcaklık sensörünü arayüzlemek için fırın gömülü sistemde analogdan dijitale dönüştürücü kullanılır. ADC'nin bazı uygulamaları aşağıda verilmiştir:

  • Sıcaklık, nem, nem, ışık, basınç ve hız sensörleri gibi Arduino ile arayüz oluşturan analog sensörler.
  • Analog gerilim ve akım ölçümleri
  • ve diğer birçok uygulama

Arduino UNO R3'ün ADC kanalları nasıl kullanılır:

Diğer mikrodenetleyicilerin aksine, Arduino'nun Analogdan dijitale dönüştürücü kanallarını kullanmak için, analog voltajı okumak için yalnızca bir işlevi kullanmanız gerekir. Ancak diğer mikrodenetleyicilerde, ADC kontrol kayıtlarını kullanarak tam kod yazmanız gerekir. Ancak Arduino zengin kütüphaneler sağlar, ADC kütüphanesi analog okumaları okumak için kolayca kullanılabilir. Aşağıdaki şekil, Arduino UNO R3'ün beş ADC kanalına sahip olduğunu göstermektedir. Fonksiyon analogRead (kanal numarası), analog voltajı okumak için hangi kanalı kullandığınızı belirlemek için kanal numarasının kullanıldığı analog voltajı okumak için kullanılır.
























Arduino'nun analogdan dijitale dönüştürücü kanalları

Devre şeması :

Arduino R3'ün analogdan dijitale dönüştürücüsünü anlamak için Led 3 numaralı pin ile bağlanır ve Arduino UNO R3'ün A0 kanalına değişken bir direnç bağlanır ve değişken direnç bir tarafı 5 volt ile diğer tarafı toprağa bağlanır. Değişken direncin üçüncü terminali Arduino'nun A0 kanalına bağlanır. Aşağıda gösterilen devre, kanal A0 tarafından okunan voltaj 3 volt'tan büyük olduğunda pin 3'e bağlı LED yanacak ve voltaj 3 volt'tan az olduğunda ışık sönecek şekilde çalışır.






















Arduino ve LED'in analogdan dijitale dönüştürücü kanalları

Yukarıdaki devre şemasında gösterildiği gibi gerilim 3 volt'tan büyük olduğunda led yanar ve voltmetre değişken direnç ile sadece gerilim kontrolü için bağlanır.

Kod:

Code written below is self explanatory. But if you still have any issue, your comments are welcome.

int sensorPin = A0; // select the input pin for the potentiometer
 int ledPin = 3; // select the pin for the LED
 int sensorValue = 0; // variable to store the value coming from the sensor

void setup() {
 // declare the ledPin as an OUTPUT:
 pinMode(ledPin, OUTPUT);
 }

void loop()

{
 // read the value from the sensor:
 sensorValue = analogRead(sensorPin);
 sensorValue = sensorValue * 5/1023 ; //its convert digital value back into voltage
 // turn the ledPin on
 if(sensorValue >= 3 )
 digitalWrite(ledPin, HIGH);
 else
 digitalWrite(ledPin, LOW);
 }

ANA SAYFAYA DÖN

Bahadır ÖZGEN
Electronic Robotic Coding Research and Development 1975 - ∞
Learn Forever
If you want, let's learn together...
https://roboticcode2020.blogspot.com/
bahadirozgen1975@gmail.com
facebook    robotic.code
instagram    @roboticcode


Sayfalarımı ziyaret ettiğiniz için teşekkür ederim.Bu sitede mevcut olan içerikler kendi oluşturduğum projeler yazı,resim ve videolardan oluşmaktadır.İçerik oluşturmak çok uzun sürdüğü için bazı projelerde yurtdışı kaynaklardan faydalandım.Buradaki amacım ticari değildir.Kaynağı belli olan ve bizim kaynağına ulaşabildiğimiz materyal (yazı, fotoğraf, resim, video v.b.) için ilgili konularda fotoğraflarda logo varsa v.b. not olarak gösterilecektir.Sitemizde yayınlanan tüm içerik, bizim tarafımızdan ve internet üzerinden youtube, facebook ve blog gibi paylaşıma sunulmuş kaynak sitelerden alındığı için, sitemiz yasal yükümlülüğe tabi tutulamaz. Sitemizde telif haklarının size ait olduğu bir içerik varsa ve bunu kaldırmamızı isterseniz, iletişim sayfamızdan bizimle iletişime geçtiğiniz takdirde içerik yayından kaldırılacaktır.Bu konu ve modüller ile uğraşarak, ileride çok güzel makine ve elektronik aletler yapabilirsiniz.

Işık Sensörü LDR ve Sokak Lambası kontrolü Arduino ile

 

Işık Sensörü LDR - Light Dependent Resistor ve Sokak Lambası kontrolü Arduino ile



Sokak lambalarının, dış mekan ışıklarının ve bir dizi iç mekan ev aletinin çoğu, genellikle birçok durumda manuel olarak çalıştırılır ve bakımı yapılır. Bu sadece riskli olmakla kalmaz, aynı zamanda personelin ihmali ile güç israfına veya bu elektrikli cihazları AÇIK ve KAPALI olarak kontrol etmede nadir görülen durumlara yol açar. Bu nedenle, ışık sensörü devresini bir ışık sensörü kullanarak gün ışığının yoğunluğuna göre yükleri otomatik olarak KAPATMAK için kullanabiliriz. Bu makale kısaca ışığa bağımlı bir direncin ne olduğu, ışığa bağlı bir direnç devresinin nasıl yapılacağı ve uygulamaları hakkında kısaca tartışmaktadır.

Hafif Bağımlı Direnç nedir?

LDR veya ışığa bağlı bir direnç, foto direnç , fotosel, foto iletken olarak da bilinir . Direnci, yüzeyine düşen ışık miktarına bağlı olarak değişen tek tip dirençtir. Işık dirence düştüğünde direnç değişir. Bu dirençler genellikle ışığın varlığını algılamanın gerekli olduğu birçok devrede kullanılır. Bu dirençlerin çeşitli işlevleri ve direnci vardır. Örneğin, LDR karanlıkta olduğunda, bir ışığı AÇMAK veya ışık içindeyken bir ışığı KAPATMAK için kullanılabilir. Tipik bir ışığa bağlı direnç, 1MOhm karanlığında bir dirence ve parlaklıkta birkaç KOhm'luk bir dirence sahiptir.

LDR'nin Çalışma Prensibi

Bu direnç, foto iletkenlik ilkesine göre çalışır. Işık yüzeyine düştüğünde malzeme iletkenliği azalır ve ayrıca cihazın değerlik bandındaki elektronlar iletim bandına uyarılır. Gelen ışıktaki bu fotonlar, yarı iletken malzemenin bant boşluğundan daha büyük enerjiye sahip olmalıdır.Bu, elektronların değerlik bandından iletime atlamasına neden olur.LDR'nin Çalışma Prensibi

Bu cihazlar ışığa bağlıdır, ışık LDR'ye düştüğünde direnç azalır ve karanlıkta artar.Bir LDR karanlık yerde tutulduğunda direnci yüksektir ve LDR ışıkta tutulduğunda direnci yüksektir. azalacak.

Işık Yoğunluğu - LDR Direnci

Işık Sensörü LDR ve Sokak Lambası kontrolü Arduino ile

Hafif Bağımlı Direnç

Sokak lambalarının, dış mekan ışıklarının ve bir dizi iç mekan ev aletinin çoğu, genellikle birçok durumda manuel olarak çalıştırılır ve bakımı yapılır. Bu sadece riskli olmakla kalmaz, aynı zamanda personelin ihmali ile güç israfına veya bu elektrikli cihazları AÇIK ve KAPALI olarak kontrol etmede nadir görülen durumlara yol açar. Bu nedenle, ışık sensörü devresini bir ışık sensörü kullanarak gün ışığının yoğunluğuna göre yükleri otomatik olarak KAPATMAK için kullanabiliriz. Bu makale kısaca ışığa bağımlı bir direncin ne olduğu, ışığa bağlı bir direnç devresinin nasıl yapılacağı ve uygulamaları hakkında kısaca tartışmaktadır.

Hafif Bağımlı Direnç nedir?

LDR veya ışığa bağlı bir direnç, foto direnç , fotosel, foto iletken olarak da bilinir . Direnci, yüzeyine düşen ışık miktarına bağlı olarak değişen tek tip dirençtir. Işık dirence düştüğünde direnç değişir. Bu dirençler genellikle ışığın varlığını algılamanın gerekli olduğu birçok devrede kullanılır. Bu dirençlerin çeşitli işlevleri ve direnci vardır. Örneğin, LDR karanlıkta olduğunda, bir ışığı AÇMAK veya ışık içindeyken bir ışığı KAPATMAK için kullanılabilir. Tipik bir ışığa bağlı direnç, 1MOhm karanlığında bir dirence ve parlaklıkta birkaç KOhm'luk bir dirence sahiptir.

LDR'nin Çalışma Prensibi

Bu direnç, foto iletkenlik ilkesine göre çalışır. Işık yüzeyine düştüğünde malzeme iletkenliği azalır ve ayrıca cihazın değerlik bandındaki elektronlar iletim bandına uyarılır. Gelen ışıktaki bu fotonlar, yarı iletken malzemenin bant boşluğundan daha büyük enerjiye sahip olmalıdır.Bu, elektronların değerlik bandından iletime atlamasına neden olur.

LDR'nin Çalışma Prensibi

LDR'nin Çalışma Prensibi

Bu cihazlar ışığa bağlıdır, ışık LDR'ye düştüğünde direnç azalır ve karanlıkta artar.Bir LDR karanlık yerde tutulduğunda direnci yüksektir ve LDR ışıkta tutulduğunda direnci yüksektir. azalacak.

Işık Yoğunluğundaki Değişim ile LDR Direncinin Değişimi

Işık Yoğunluğundaki Değişim ile LDR Direncinin Değişimi

LDR'ye sabit bir "V" uygulanırsa, ışığın yoğunluğu artar ve akım artar. Aşağıdaki şekil, belirli bir ışığa bağlı direnç için direnç Vs aydınlatma eğrisi arasındaki eğriyi göstermektedir.

Işık Yoğunluğu - LDR Direnci

Işık Yoğunluğu - LDR Direnci

Işığa Bağlı Direnç Türleri

Işığa bağlı dirençler, kullanılan malzemelere göre sınıflandırılır.

İçsel Foto Dirençler

Bu dirençler, silikon veya germanyum gibi saf yarı iletken cihazlardır. Işık LDR'ye düştüğünde, elektronlar değerlik bandından iletim bandına heyecanlanır ve yük taşıyıcılarının sayısı artar.

Dışsal Foto Dirençler

Bu cihazlara safsızlıklar katılır ve bu safsızlıklar, değerlik bandının üzerinde yeni bir enerji bantları oluşturur. Bu bantlar elektronlarla doludur. Dolayısıyla bu, bant aralığını azaltır ve bunları hareket ettirmek için az miktarda enerji gerekir. Bu dirençler esas olarak uzun dalga boyları için kullanılır.

Hafif Bağımlı Direncin Devre Şeması

Bir LDR'nin devre şeması aşağıda gösterilmiştir. Işık yoğunluğu düşük olduğunda, LDR'nin direnci yüksektir. Bu, transistörün temel terminaline giden akım akışını durdurur. Yani LED yanmıyor. Bununla birlikte, LDR üzerindeki ışık yoğunluğu yüksek olduğunda, LDR'nin direnci düşüktür, bu nedenle akım, ilk transistörün ve ardından ikinci transistörün tabanına akar, dolayısıyla LED yanar.Burada, önceden ayarlanmış bir direnç kullanılır. direnci artırmak veya azaltmak için yukarı veya aşağı çevirin.

Işık Bağımlı Direnç Devresi

Işık Bağımlı Direnç Devresi

Işık Bağımlı Direnç Uygulamaları

Işığa bağımlı dirençler düşük maliyetli ve basit bir yapıya sahiptir. Bu dirençler sıklıkla ışık sensörleri olarak kullanılır. Bu dirençler esas olarak, hırsız alarm devreleri, çalar saat, ışık şiddeti ölçerler, vb. Gibi ışığın yokluğunu ve varlığını hissetme ihtiyacı olduğunda kullanılır. LDR dirençleri temel olarak çeşitli elektrik ve elektronik projelerde yer alır. Bu kavramı daha iyi anlamak için, burada LDR dirençlerinin kullanıldığı bazı gerçek zamanlı projeleri açıklıyoruz.

Elektronik Gözle Kontrol Edilen Güvenlik Sistemi

Bir elektronik göz projesi tarafından kontrol edilen bu güvenlik sistemi, fotoğraf algılama düzenlemesine dayanmaktadır. Önerilen sistem, LDR kullanarak ışığın yoğunluğunu algılamak için 14 aşamalı bir dalgalanma taşıma ikili sayacı kullanır. O / p, gerekli eylem için bir röle ve sesli uyarı verir. Bu proje, alışveriş merkezleri, bankalar ve kuyumculardan gelen hırsızları caydırmak için çok kullanışlıdır.

Bu proje, ışığa bağlı bir direnç kullanır. LDR sensörüne ışık düştüğünde, sensörün direnci azalır ve bu da kullanıcıyı uyarmak için bir alarmın etkinleştirilmesine yol açar. Bu proje, bankalarda, alışveriş merkezlerinde, kuyumcularda bulunan dolaplar, para kutuları için güvenlik sistemi sağlanması uygulamasına uygundur.

Bu projenin devresi, alışveriş merkezlerinde kasa içerisine veya bankalardaki kilitli dolapların içine öyle bir şekilde yerleştirilmiştir ki, bir hırsız kasayı veya dolabı açtığında değerli eşyaları aramak için fener ışığı kullanır. Işık, elektronik bir göz içeren devreye düştüğünde ve dalgalanma sayacına bir komut verir. Bu, alarmı tetikler ve bir hırsızlık girişimini gösterir. Sensör üzerine ışık düştüğünde hırsızlığı belirtmek için bir lamba da kullanılır.

Gelecekte, bu proje bir GSM modem ve ayrıca bir mikrodenetleyici kullanılarak geliştirilebilir. Bu modem, hırsızlık durumunda kullanıcıya SMS göndermek için arayüz oluşturabilir.

Sokak Lambaları için LDR Tabanlı Işık Yoğunluğu Kontrolü

Önerilen sistemde genel olarak karayollarının aydınlatması HID ​​lambaları ile yapılmaktadır. Çünkü bu lambaların enerji sarfiyatı yüksektir. Bu proje, HID lambaların dezavantajlarının üstesinden gelmek için bir LED kullanır. Bu proje, ışık kaynağı olarak ışık yayan diyotların kullanımını göstermektedir. Bu ışıklar düşük güç tüketir ve ömrü HID lambalara göre daha fazladır.Işığı algılamak için ışığa bağlı bir direnç kullanılır. LDR'nin direnci gün ışığına göre büyük ölçüde azalır.

Bir sokak lambası yapmak için bir grup LED kullanılır. Mikrodenetleyici, üretilen Darbe genişlik modülasyon sinyallerine bağlı olarak ışık yoğunluğunu kontrol eden programlanabilir talimatlar içerir.

Yoğun saatlerde ışık yoğunluğu yüksek tutulur ve karayollarındaki trafik gece geç saatlerde azalma eğiliminde olduğundan, ışık yoğunluğu da sabaha kadar azalır. Sonunda, sokak lambaları sabah tamamen kapandı ve akşam 18: 00'de tekrar devam ediyor.

Gelecekte bu proje, güneş enerjisinin yoğunluğunu karşılık gelen gerilime dönüştüren bir güneş paneli ile bağlanarak geliştirilebilir ve bu enerji otoyollarda sokak ışıklarını beslemek için kullanılır.

Gün Batımından Gün Doğuma Işık Geçişi

Bu gün batımından gün doğumuna aydınlatma anahtarı, LDR sensöründe aydınlatılan ışığı kontrol etmek için tasarlanmıştır.

LDR sensörünün direnci, LDR'ye düşen ışık yoğunluğundaki değişimle değişir. Bu sensör çıkışı iki durumlu modda bağlı IC 555 zamanlayıcıya verilir. IC 555 zamanlayıcısının o / p'si, bir TRIAC aracılığıyla yükün yönlendirilmesini kontrol etmek için kullanılır. Dolayısıyla bu devre günbatımında yükü açar ve güneş doğarken yükü otomatik olarak kapatır.Arduino kullanan ışık sensörü ve sokak lambası kontrolü, ışık yoğunluğunu veya ışık miktarını ölçmek için tasarlanmıştır. Sokak ışığı, ışık yoğunluğu ve Arduino yardımıyla otomatik olarak kontrol edilir. Bu projede Arduino UNO R3 kullanılmıştır. Işığın tespiti için ışığa bağlı direnç kullanılır. Röle, Arduino ile 220 volt AC sokak lambası arasında izolasyon sağlamak için kullanılır. Bu makalenin ilerleyen bölümlerinde her bileşenin işlevselliğini ve çalışmasını açıklayacağım.

Işığa bağlı direnç (LDR): Işığa bağlı direnç, ışık yoğunluğundaki değişikliği algılamak için veya bir ışık sensörü olarak kullanılır. LDR temelde değişken bir dirençtir. LDR direnci, ışık yoğunluğunun değişmesiyle değişir. LDR'ye düşen ışık yoğunluğu yüksekse, LDR'nin direnci düşük olacaktır. Işık yoğunluğu azaldığında, LDR yüksek direnç sunar. Dolayısıyla, ışık yoğunluğu ile LDR direnci arasında ters bir ilişki vardır.Bu nedenle LDR, ışık sensörü olarak kullanılır. Şimdi akla gelen soru, ışığın yoğunluğunu hesaplamak için kullanılabilecek direncin nasıl ölçüleceğidir. Bildiğiniz gibi Arduino UNO R3 kartında altı analogdan dijitale dönüştürücü kanallar bulunur. Tüm analogdan dijitale dönüştürücüler yalnızca voltajı ölçebilir. Bu kanallar direnci doğrudan ölçemezler. Ancak direnç, voltaj formuna dönüştürülerek dolaylı olarak ölçülebilir. Buna temelde sinyal koşullandırma denir. 10K ohm direnç, 5 voltluk bir kaynak üzerinden LDR ile seri olarak kullanılır. Bu devre, direnci voltaj formuna dönüştürmek için kullanılır. LDR'de ölçülen voltaj, Arduino'nun analogdan dijitale dönüştürücüsü yardımıyla ölçülebilir. Ölçülen bu gerilim, gerilim bölme formülü kullanılarak tekrar dirence dönüştürülebilir. Arduino UNO R3'ün analogdan dijitale dönüştürücüsünü kullanarak analog voltajı nasıl ölçeceğinizi bildiğinizi varsayıyorum.

Röle:

Bu projede, alçak gerilim devresi ile yüksek gerilim devresi arasında izolasyon sağlamak için bir röle kullanılmıştır. Arduino, ışık yoğunluğu belirli bir seviyenin altına düştüğünde röle için bir kontrol sinyali sağlamak için de kullanılır. Kontrol sinyali, çıkış pini olarak kullanılan Arduino'nun 13. pininden üretilir. Transistör burada anahtar olarak kullanılır. 

Arduino kullanarak ışık sensörü ve sokak lambası kontrolünün devre şeması aşağıda gösterilmiştir:




Arduino kullanarak ışık sensörü ve sokak lambası kontrolünün devre şeması

Kod:

Arduino kullanarak ışık sensörü ve sokak lambası kontrolü için kod aşağıda verilmiştir:

iCode for light sensor and street light control using Arduino is given below :
int Adc_channel = A0; // select the input pin for the potentiometer
int output_pin = 13; // select the pin for the LED
int light_value = 0; // variable to store the value coming from the sensor

void setup()
{
// declare the ledPin as an OUTPUT:
pinMode(output_pin, OUTPUT);
}

void loop() {
// read the value from the sensor:
light_value = analogRead(Adc_channel);
// turn the ledPin on
light_value = 100 - light_value/10.24;
if(light_value>=90) // SWITCH of the light when light is 90 percent
{
digitalWrite(output_pin, LOW);
}
else
{
digitalWrite(output_pin, HIGH);
}

delay(500);

}

ANA SAYFAYA DÖN

Bahadır ÖZGEN
Electronic Robotic Coding Research and Development 1975 - ∞
Learn Forever
If you want, let's learn together...
https://roboticcode2020.blogspot.com/
bahadirozgen1975@gmail.com
facebook    robotic.code
instagram    @roboticcode


Sayfalarımı ziyaret ettiğiniz için teşekkür ederim.Bu sitede mevcut olan içerikler kendi oluşturduğum projeler yazı,resim ve videolardan oluşmaktadır.İçerik oluşturmak çok uzun sürdüğü için bazı projelerde yurtdışı kaynaklardan faydalandım.Buradaki amacım ticari değildir.Kaynağı belli olan ve bizim kaynağına ulaşabildiğimiz materyal (yazı, fotoğraf, resim, video v.b.) için ilgili konularda fotoğraflarda logo varsa v.b. not olarak gösterilecektir.Sitemizde yayınlanan tüm içerik, bizim tarafımızdan ve internet üzerinden youtube, facebook ve blog gibi paylaşıma sunulmuş kaynak sitelerden alındığı için, sitemiz yasal yükümlülüğe tabi tutulamaz. Sitemizde telif haklarının size ait olduğu bir içerik varsa ve bunu kaldırmamızı isterseniz, iletişim sayfamızdan bizimle iletişime geçtiğiniz takdirde içerik yayından kaldırılacaktır.Bu konu ve modüller ile uğraşarak, ileride çok güzel makine ve elektronik aletler yapabilirsiniz.